HANDEL EN AFZET China wil voedselvoorziening met aardappel veilig stellen NAFTC ONDERSTEUNT BEDRIJVEN IN CHINA De stichting NAFTC is eind 2008 opgericht om Nederlandse technologiebedrijven uit de agro & food sector te ondersteunen bij ontwikkeling en bestendiging van hun zaken in verre groeimarkten. NAFTC China, Netherlands Agro, Food & Technology Center, is sinds 2009 gevestigd in Peking. De visie is dat door gezamenlijk op te trekken en de Nederlandse ketenbenadering per productiekolom te promoten, deelnemende bedrijven een sterke promotiepitch hebben in grote markten met snelle groei. Zodoende kan worden beantwoord aan de vaak snelle en grootschalige vraag. Het China kantoor heeft zich vanaf het begin sterk gericht op de aardappelsector. Nederland heeft een sterke aardappelsector, met kundige instanties op (semi-)overheidsniveau en sterke wereldspelers voor elke schakel in de productie en verwerkingsketen. Daarmee heeft Nederland een unieke variatie aan hoogwaardig aanbod, waarmee op brede schaal een compleet pakket aan producten, kennis en diensten geleverd kan worden en de match met de huidige vraag in China snel gemaakt kan worden. Wij spelen daarin graag een motiverende en coördinerende rol, aangezien bedrijven of overheden daar individueel vaak niet aan toe komen maar er wel behoefte aan is”, legt Oscar Salet van NAFTC China uit. Prestatie en resultaatgedreven Salet signaleert dat de nieuwe generatie boerenbedrijven en overheden in China in toenemende mate prestatie- en resultaatgedreven zijn. “Wij moeten keer op keer de meerwaarde en terugverdientijd van onze producten aan kunnen tonen. De kosten voor Europese apparatuur zijn immers hoog, voor Chinese begrippen. Maar het besef is aanwezig, dat met inzet van de juiste apparatuur, training van de boeren, ontwikkeling van teeltmethodes en goede rassen en een wisselwerking tussen lokale en buitenlandse partners, de gewilde vooruitgang kan worden geboekt. De komende jaren zullen we ‘all across the board’ veel initiatieven zien om de aardappelsector naar een hoger plan te trekken. Rassen, mechanisatie, opschaling, federatievorming, post harvest handling en opslag, processing en productontwikkeling van nieuwe potato-based food concepts zullen over elkaar heen buitelen om aandacht en investeringen. Buitenlandse bedrijven die succesvol willen zijn in China zullen goed moeten inspelen op de behoeftes zoals die lokaal in de verschillende regio’s in China spelen, om gelokaliseerde oplossingen en producten aan te dragen waar China’s aardappelsector echt mee vooruit kan”, legt Salet uit. Chinese partner te gaan vestigen. “China drijft op hoogwaardige fastfoodkwaliteit , maar ook in casual dining vindt een flinke groei plaats”, signaleert Zelhorst. “Om deze markt te kunnen voorzien, moet we onze grondstofvoorziening goed borgen. Zowel in Gansu als in Binnen-Mongolië lukt ons dat door nauwe samenwerking met lokale partners. We contracteren alle fritesaardappelen voor een prijs van rond de 180 euro per ton. Toen we in 2007 in Gansu begonnen, werkten we met enorm veel kleine telers. Vandaag de dag werken we met 45 telers die de benodigde 65.000 ton aardappelen leveren. Deze leveren ze trouwens allemaal af land en vervolgens slaan we die zelf op. In Binnen-Mongolië heeft Snow Valley al een grote slag gemaakt in schaalvergroting. Directeur en mede-eigenaar Don Wang van Snow Valley teelt jaarlijks een 1.500 hectare aardappelen onder de noodzakelijke irrigatie en werkt verder samen met een dertig professionele telers. Deze zitten allemaal dicht bij de fabriek, wat ons een logistiek voordeel geeft.” Productie verder uitbreiden “Om een fabriek in China goed te laten draaien, is het verstandig de Chinezen zelf het management te laten voeren. Zij verstaan de cultuur en begrijpen hoe je in dit land zaken doet. Wat mij daarbij opvalt, is dat ze directief werken. Ze voeren gericht opdrachten uit en denken verder niet zelfstandig na. Vandaar dat we veel aandacht besteden aan opleiding. Dit om te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op gaan staan. Dat lukt tot nu toe goed. Een bewijs daarvan hebben we dit jaar gezien. Omdat de havens aan de westkant van Amerika door staking gesloten waren, konden we direct Chinese frites exporteren naar Zuid-Korea dankzij snelle communicatie. De afnemer gaf ook nog eens aan dat de kwaliteit uitstekend was. Dat is mooi binnenkomen, toch? Op deze manier kunnen we markten die voor onze Europese bestemming soms te ver weg zijn om heel snel te kunnen beleveren toch bedienen”, legt Zelhorst uit. De “We willen de komende jaren meer dan 100.000 ton frites van ruim 200.000 ton aardappelen gaan produceren”, legt Dick Zelhorst (m) van Aviko uit. 16 Aardappelwereld magazine • Dossier China • 2015 Pagina 15

Pagina 17

Interactieve online webshop, deze catalogus of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online op uw website plaatsen van evakbladen.

Dossier China Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication