HANDEL EN AFZET China wil voedselvoorziening met aardappel veilig stellen “China drijft op hoogwaardige fastfoodkwaliteit , maar ook in casual dining vindt een flinke groei plaats”, signaleert Dick Zelhorst. komende jaren wil Aviko de productie in China graag verder uitbreiden. “Over 10-15 jaar hebben we naar verwachting in China meerdere fritesfabrieken op meerdere locaties draaien. We gaan in eerste instantie voor eenzelfde marktaandeel als in Europa. Dat houdt in dat we dan een van de hoofdspelers zijn in China”, voorspelt Zelhorst. Grootschaligheid vraagt nieuwe rassen Niet alleen vanuit de verwerking is er belangstelling voor China. Ook de pootgoedsector staat te pOpelen om met de Chinezen samen te werken. Sommigen zijn hier al actief, zoals het Nederlandse handelshuis HZPC uit Joure. Om telers voor de fritesindustrieën en andere afnemers van kwalitatief goed pootgoed en nieuwe betere rassen te voorzien is HZPC nu nog als een van de weinige pootgoed- en rassenleveranciers in de grootmacht actief. “Dit past in onze missie om in alle landen ter wereld met een professionele aardappelketen zelf ook aanwezig te willen zijn”, legt HZPC commercieel directeur Herman Verveld uit. “Consumenten in Azië eten nog vrij eentonig rijst en zijn op zoek naar afwisseling in voedsel. Dat vinden ze in aardappelen met als voordeel ook additionele voedingsstoffen. Daarnaast heeft de Chinese overheid een strategie uitgezet om de voedselzekerheid te borgen, ook in verband met schaarste aan water voor landbouw irrigatie. De overheid zegt in grote lijnen: “waar we vandaag de dag drie teelten rijst hebben, willen we dat veranderen in twee teelten rijst en een teelt aardappelen.” Daarbij willen ze grootschaligheid en voedselzekerheid. Dat geldt zowel in kwaliteit als in kwantiteit. Daarom geven ze ook zulke enorme subsidies om landbouwinnovatie te stimuleren. Op aankoop van miniknollen is wel tot 50 procent subsidie mogelijk. Dat gebeurt om gezond kwalitatief uitgangsmateriaal te stimuleren. Dit heeft wel een enorme groei in snelle vermeerderingsstations gegeven. Of het altijd even goed doordacht en productief genoeg is, daar kun je vraagtekens bij zetten. Er is daarom behoefte aan kennis en kunde van westerse bedrijven. Voor een deel als kennispartner en voor een deel als leverancier van de rassen. Om te kunnen groeien in teelt en opbrengst heb je namelijk nieuwe rassen nodig. De Chinese sector werkt nog veel met oude rassen, zeker voor de versmarkt. Deze rassen hebben vooral diepe ogen en een lage opbrengst. Daar is niemand blij mee, supermarkten niet en consumenten ook niet. Er is daarom een grote behoefte aan nieuwe rassen. Supermarkten en groothandel willen graag de westerse aardappelen die ook wasbaar zijn en een gladde huid hebben.” Alles nog ontdekken “Natuurlijk zijn er wel vereisten voordat we onze rassen en kennis naar een land exporteren”, benadrukt Verveld. “Het De Chinese overheid wil het aardappelareaal de komende jaren naar 10 miljoen hectare uitbreiden. Aardappelwereld magazine • Dossier China • 2015 17 Pagina 16

Pagina 18

Heeft u een lesboek, digitaalbladeren of internet tijdschriften? Gebruik Online Touch: rapport digitaal bladerbaar op uw website plaatsen.

Dossier China Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication