Chinese verwerking op weg naar 88 miljoen ton HANDEL EN AFZET teraf in een winkel”, legt hij het Chinese voedselveiligheidssysteem in restaurants kort uit. Kijkend naar de mechanisatie ziet Zhang veel kopieën van Europese mechanisatie in de markt verschijnen. “De Chinese telers vinden de prijs van een product vaak belangrijker dan de kwaliteit, waardoor ze regelmatig voor een mindere kwaliteit product kiezen”, legt hij uit. Een goede klant van APH is Wang Jiu Eng. Op zijn bedrijf van ruim 3.300 hectare teelt hij een 1.600 hectare aardappelen, waarvan de helft poot- en de andere helft consumptieaardappelen is voor zowel de versmarkt als de verwerkende industrie. Wang heeft veel ervaring in de aardappelmarkt. Begin jaren 90 had hij een leidinggevende positie bij het opzetten van Chinese aardappelteelt voor PepsiCo. Daarna heeft hij nog voor McCain en LambWeston gewerkt. Nu is hij zelfstandig aardappelteler en is ervan overtuigd dat hoogwaardige kennis noodzakelijk is om de Chinese teelt verder te ontwikkelen. Zijn nu 26-jarige zoon heeft in het Verenigd Koninkrijk Agrarische Bedrijfskunde gestudeerd om de nodige extra kennis te vergaren. Betere spreiding met bewaring Het bedrijf van Wang kent een gesloten teeltsysteem. Hij produceert zelf zijn miniknollen in een paar zaaltjes van zijn “Om consumptieaardappelen te verkopen is investeren in marketing richting de consument heel belangrijk”, legt Wang Jiu Eng in zijn laboratorium uit. kantoor. Hier tref je geen afgesloten afdeling, maar een min of meer vrije toegang. Jaarlijks produceert hij 20 miljoen miniknollen die nog geen 5 eurocent per stuk kosten. Zijn grootste rassen zijn Favorita, Shepody en Atlantic. In zijn bewaring van 15.000 ton, bewaart hij zijn pootgoed en de aardappelen voor de versmarkt. De fritesaardappelen gaan direct na de oogst naar de afnemers, omdat deze zelf over bewaring beschikken en daarmee voor een zekere beschikbaarheid van aardappelen zorgen. Door de bewaring kan hij zijn afzet van tafelaardappelen over het jaar beter spreiden en zo de vaak lage prijzen na de oogst ontlopen. Hij verkoopt zijn consumptieaardappelen rond de 21 eurocent, maar vorig jaar was de markt minder en zijn er ook veel weggegaan voor 15 eurocent. Gezien zijn kostprijs van ruim 14 eurocent kan dat eigenlijk niet uit. Kijkend naar de toekomst voorziet Wang een snelle uitbreiding van de teelt. “Om deze aardappelen aan de consument te verkopen is investeren in marketing richting de consument heel Aardappelwereld magazine • Dossier China • 2015 35 Pagina 34

Pagina 36

Interactieve digi tijdschrift, deze uitgave of catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar online converteren van digitale PDF's.

Dossier China Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication